Skip to contentSkip to main navigation Skip to footer

cPanel Αύξηση Τιμών – Ενημέρωση

cpanel-afksisi-timon

Αλλαγή στην Τιμολογιακή Πολιτική του cPanel

Ίσως ακούσατε τα νέα σχετικά με την ξαφνική μεγάλη αύξηση των τιμών στην αγορά Licenses που ανακοίνωσε η cPanel. Τα νέα προκάλεσαν τεράστιο σοκ και μεγάλο αναβρασμό σε ολόκληρο τον κλάδο της Φιλοξενίας Ιστοσελίδων. Η υπόθεση είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γιατί αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αποφυγή για κάθε επιχειρηματία. Αξίζει, λοιπόν, να δώσετε 10 λεπτά από το χρόνο σας για να διαβάσετε το χρονικό.

Το cPanel

Το cPanel είναι ένα λογισμικό διαχείρισης για Servers για περιβάλλον φιλοξενίας ιστοσελίδων. Η cPanel, η εταιρεία που το κατασκευάζει, κατέχει μερίδιο αγοράς σε ποσοστό άνω του 80%, μερικοί ισχυρίζονται ότι το ποσοστό φτάνει στο 90%. Απολαμβάνει τη θέση μονοπωλίου αφού είναι η εταιρεία που διαμόρφωνε τις τάσεις της βιομηχανίας. Κατά βάση, πρώτα η cPanel εισήγαγε μία τεχνολογία και αργότερα (έως πολύ αργότερα) τα υπόλοιπα λογισμικά-ανταγωνιστές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Plesk, το δεύτερο λογισμικό σε ποσοστό μεριδίου αγοράς (περίπου 10%), που εισάγει τεχνολογίες 1 χρόνο αργότερα από το cPanel.

cpanel

Ως λογισμικό στηρίζεται στην γλώσσα προγραμματισμού Perl. Είναι σταθερό (όχι όσο θα έπρεπε βέβαια) και σχετικά εύκολο στην χρήση για έναν επαγγελματία. Η καινοτομία του cPanel ήταν η συγκέντρωση όλων των μικρών ποιοτικών λογισμικών σε ένα μεγαλύτερο λογισμικό. Το Web Hosting στηριζόταν ανέκαθεν σε Scripts. Το Cpanel ενσωμάτωσε όλα τα δωρεάν Open Source Scripts που αξίζαν και τα έκανε προσβάσιμα με 1 μόνο κλικ. Επειδή βοήθησε τον κάθε πάροχο Hosting να απλοποιήσει πολύ τις εργασίες του και επειδή το διέθεταν σε λογικές τιμές, καταξιώθηκε ως η κορυφαία προτίμηση στην κατηγορία του. Το cPanel ήταν το όνομα στην βιομηχανία.

Αυτή η επιτυχία του έκανε το cPanel μία πολύ δελεαστική επένδυση για τους μεγαλοεπενδυτές. Πολλές φορές κατά το παρελθόν διαβάζαμε για μεγάλες προτάσεις που απέρριπτε ο ιδιοκτήτης του, δίχως όμως ποτέ να μαθαίνουμε το ακριβές ποσό της προσφοράς. Μέχρι που ήρθε η πρόταση που δεν μπορούσε να αρνηθεί από την Oakley Capital.

Η Oakley Capital

Πριν από μερικούς μήνες το cPanel εξαγοράστηκε από ένα Fund που ονομάζεται Oakley Capital. Είναι ένα πολύ μεγάλο Fund με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, άγνωστους επενδυτές και κακή φήμη (όπως σχεδόν όλα τα Funds). Εξαγοράζει μεγάλες εταιρείες στον κλάδο του Ecommerce σε Αμερική και Ευρώπη και εφαρμόζει πολιτική ξαφρίσματος – Skimming (για τους γνώστες θεωρίας Marketing). Το Fund έγινε ευρύτερα γνωστό στον κλάδο όταν μία εκ των εταιρειών του, η Webpros, εξαγόρασε το 2017 το Plesk. Το 2018 εξαγόρασε μέσω του Plesk το SolusVM, μία πλατφόρμα για τη δημιουργία VPS. Την ίδια χρονιά εξαγοράζει το cPanel, γεγονός που προκάλεσε αρκετές, και τότε, αντιδράσεις. Το 2019 εξαγόρασε το WHMCS που είναι το λογιστικό σύστημα που χρησιμοποιούν οι περισσότερες εταιρείες Web Hosting παγκοσμίως.

Η Oakley με την αγορά των Plesk και cPanel ελέγχει πάνω από το 95% του κλάδου του Web Hosting! Αυτό το γεγονός από μόνο του την καθιστά σχεδόν ένα μονοπώλιο. Σύμφωνα με ειδικούς, έπρεπε να επέμβει η επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ για το θέμα. Διότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να μεταβάλλει όπως επιθυμεί τον κλάδο με μία αλλαγή στις τιμές. Όπως ακριβώς και έκανε δηλαδή. Με την αγορά δε και του WHMCS έδειξε τις διαθέσεις της να γίνει ο παράγοντας διαμόρφωσης τιμών στον κλάδο. Παρακάτω θα εξηγήσουμε τι κάνει την Oakley αναξιόπιστη.

Το φιάσκο με την αύξηση τιμών του cPanel

Το cPanel ήταν αναμενόμενο ότι θα προχωρούσε σε αύξηση τιμών. Δεν είχε αλλάξει τις τιμές του εδώ και πάρα πολλά χρόνια (σχεδόν 15 χρόνια). Η παλαιά διοίκηση ήταν ικανοποιημένη με τα έσοδα και την κερδοφορία της επιχείρησης. Συνεπώς δεν έκρινε σκόπιμο να προχωρήσει σε μία αύξηση της τιμής και να δυσαρεστήσει τους εκατομμύρια πελάτες της. Παρότι φαινομενικά η διοίκηση δεν άλλαξε, εντούτοις άλλαξε ο ιδιοκτήτης της εταιρείας. Οι επενδυτές, όπως είναι λογικό, επιθυμούν να πάρουν πίσω το ποσό που επένδυσαν το συντομότερο δυνατό. Ως εκ τούτου, προχώρησαν σε μία αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής που επέφερε τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των Licenses.

antidraseis-cpanel

Η cPanel όμως δεν είχε ενημερώσει κανέναν για την επικείμενη αύξηση τιμών. Ούτε τους μεγάλους πελάτες, ούτε τους μεταπωλητές, ούτε τους κοντινούς συνεργάτες τους. Αυτό ήταν και το χειρότερο κομμάτι του όλου “φιάσκου”. Μια μέρα του Ιούνη, σε περίοδο αδειών, αποφάσισαν να προχωρήσουν στη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τιμών στην ιστορία της βιομηχανίας του Web Hosting (και αδιαμφισβήτητα μία από τις μεγαλύτερες σε κάθε βιομηχανία). Έτσι προκλήθηκε αναβρασμός, δυσαρέσκεια και θυμός.

Η κατάσταση περιπλέκεται

Ήταν σαφές για εμάς και πολλούς άλλους στη βιομηχανία ότι μία αύξηση των τιμών ήταν αναμενόμενη. Οι επενδυτές αναμένουν να ανακτήσουν το κεφάλαιο που επένδυσαν για την αγορά του cPanel το συντομότερο δυνατό. Αυτό που δεν ήταν αναμενόμενο και προκάλεσε έκπληξη ήταν η τιμολογιακή πολιτική που επέλεξε το cPanel. Εισήγαγαν ένα μοντέλο τιμολόγησης “ανά λογαριασμό” τόσο για τα VPS όσο και για τους Dedicated Servers. Μοιάζει μεν με του Plesk, που ανήκει πλέον στο ίδιο Fund, αλλά είναι σαφέστατα χειρότερο.

Αυτή η αλλαγή έπληξε τη βιομηχανία σε πολύ μεγάλο βαθμό προκαλώντας άμεσα προβλήματα αφού μεταβάλλει πλήρως την κοστολόγηση και τα ποσοστά κερδοφορίας. Προηγουμένως, το Licensing του cPanel ήταν εξαιρετικά απλό. Πρόσφεραν VPS License με 20$ το μήνα και Dedicated license με 45$ το μήνα. Από άποψη λογαριασμών, δεν υπήρχε κανένας περιορισμός στο πόσους λογαριασμούς μπορούσε να φιλοξενήσει κανείς στο Server του. Οι μεταπωλητές του cPanel πρόσφεραν μέχρι και στα 15$ το κάθε License, τιμή λογική. Αυτό το καθεστώς τιμολογιακής πολιτικής ίσχυε για πάνω από 15 χρόνια σε όλα τα Control Panels. Όσα κατά το παρελθόν προσπάθησαν να εισάγουν ένα διαφορετικό μοντέλο τιμολόγησης, “έσβησαν από το χάρτη”.

Η παλαιά τιμολογιακή πολιτική

Μέχρι πρόσφατα το Licensing του cPanel ήταν εξαιρετικά απλό. Πρόσφεραν VPS License με 20$ το μήνα και Dedicated License με 45$ το μήνα. Από άποψη λογαριασμών (accounts), δεν υπήρχε κανένας περιορισμός στο πόσους λογαριασμούς μπορούσε να φιλοξενήσει κανείς στο Server του. Σε ένα Dedicated Server κατά μέσο όρο φιλοξενούνταν 3000-4000 λογαριασμοί. Αυτοί μοιράζονταν το κόστος των 45$ για το cPanel και τα υπόλοιπα λογισμικά.

Αυτό το καθεστώς τιμολογιακής πολιτικής ίσχυε για πάνω από 15 χρόνια σε όλα τα Control Panels. Όσα κατά το παρελθόν προσπάθησαν να εισάγουν ένα διαφορετικό μοντέλο τιμολόγησης, “έσβησαν από το χάρτη”. Η συνταγή που δουλεύει είναι αποδεδειγμένα η πληρωμή κάθε License ανεξάρτητα από τους λογαριασμούς στο Server.

cpanel-license-times

Η νέα τιμολογιακή πολιτική

Σύμφωνα με τη νέα τιμολογιακή πολιτική στην τιμή που αγόραζε κάποιος το License για όλο το VPS, αγοράζει πλέον το License για 1 μόνο λογαριασμό/χρήστη. Για έως 5 χρήστες το License είναι στα 20$ το μήνα. Για έως 30 χρήστες το κόστος είναι 30$ το μήνα.

Για έως 100 χρήστες το κόστος είναι 45$ το μήνα. Το καλύτερο αρχίζει από εδώ. Κάθε επιπλέον χρήστης άνω των 100 κοστίζει 0,20$ το μήνα. Οπότε ας ανακεφαλαιώσουμε:

Προηγούμενη τιμή: cPanel Dedicated License – $45

Νέα τιμή: cPanel Bare Metal License – $45 (όριο οι 100 χρήστες)

3000 χρήστες x $0.20 = $600 (+ $45 license) = $645 το μήνα ή 7.740$ το χρόνο

Από τα 45$ η τιμή πήγε στα 645$ το μήνα για μία μέση επιχείρηση Hosting. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση 1.333,33% μόνο για το License του cPanel κάθε μήνα … Την αύξηση αυτή θα την επομιστεί ο πάροχος φιλοξενίας; Ή ο πελάτης θα δεχθεί να αυξηθεί η τιμή του πακέτου του; Κανένας από τους δύο φυσικά. Ο πάροχος θα επιλέξει διαφορετικό λογισμικό και θα εγκαταλείψει το cPanel.

Οι αντιδράσεις κατά του CPanel

Η γιγαντιαία αύξηση των τιμών είναι από μόνη της ένας παράγοντας που προκάλεσε αντιδράσεις κατά της cPanel. Ωστόσο, εκείνο που εξόργισε πολλούς συνεργάτες της ήταν ο τρόπος επικοινωνίας του θέματος. Η επικοινωνία του θέματος από την cPanel ήταν άκρως αντιεπαγγελματική λόγω της απουσίας επαρκούς ενημέρωσης. Άκομψα και με έλλειψη σεβασμού η cPanel ενημέρωσε άπαντες με τον ίδιο τρόπο, μέσω του Blog της. Ούτε οι κοντινότερες εταιρείες συνεργάτες της cPanel δεν γνώριζαν για τις αλλαγές. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του μεγαλύτερου συνεργάτη της που ενημερώθηκε από αίτημα υποστήριξης πελάτη για το γεγονός. Ακόμα και η ενημέρωση μέσω των λοιπών καναλιών επικοινωνίας έφτασε με καθυστέρηση.

Αυτό το γεγονός, όπως είναι αναμενόμενο, εκνεύρισε όλη την βιομηχανία. Έδειχνε τον τρόπο και την διάθεση με την οποία το Fund επιθυμούσε να αντιμετωπίσει τους πελάτες και συνεργάτες της cPanel. Υπήρχε ήδη μία αρνητική προδιάθεση εναντίον του Fund. Αυτή η εξέλιξη ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Οι εύλογες και μεγάλες αντιδράσεις κατέκλεισαν το forum της cPanel σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ήταν δε τόσο μεγάλες οι αντιδράσεις ώστε η cPanel απέτρεψε προσωρινά την δημιουργία νέων λογαριασμών στο forum της. Όλοι ήθελαν να δείξουν πόσο εξοργισμένοι ήταν από αυτήν την απόφαση.

Μια εβδομάδα αργότερα η cPanel δημοσιεύσε την απάντηση του πρώην ιδιοκτήτη, δημιουργού και νυν διευθυντή στις αντιδράσεις. Αφού ανέφερε την κλασική ατάκα ότι αφουγκράζετε τις αντιδράσεις, ενημέρωσε απλά για τον τρόπο τιμολόγησης των συνεργατών. Δεν πήραν τίποτα πίσω… Απλώς παρουσίασαν λεπτομερέστερα τον νέο τρόπο τιμολόγησης των μεταπωλητών τους.

Οι πάροχοι ζητούν ανεξαρτησία από τα λογισμικά με αφορμή την αύξηση τιμών της cPanel

Οι πάροχοι ζητούν ανεξαρτησία

Το γεγονός αυτό κατέστησε σαφές σε όλη την βιομηχανία την ανάγκη ανεξαρτητοποίησης των παρόχων από τις εταιρείες λογισμικού. Η εξαιρετικά υψηλή πλέον τιμή και κακή πελατειακή αντιμετώπιση ήταν η αφορμή για να τεθεί προς συζήτηση το μέλλον της βιομηχανίας. Αρκετοί πάροχοι προάγουν την άποψη υποστήριξης των μικρών ανεξάρτητων λογισμικών ανοιχτού κώδικα. Δεν επιθυμούν επανάληψη της ίδιας ιστορίας. Μετά από αναζήτηση είδαμε ότι όντως υπάρχουν λογισμικά διαχείρισης web hosting που είναι πολλά υποσχόμενα. Δεν ανήκουν σε εταιρείες, είναι ανοιχτού κώδικα και βασίζονται το καθένα σε μία κοινότητα προγραμματιστών. Δυστυχώς όμως δεν υποστηρίζονται, ούτε ενημερώνονται αρκετά και βρίσκονται πολύ πίσω σε σύγκριση με το cPanel. Εάν υποστηριχθούν σωστά, μπορούν να αποτελέσουν στο μέλλον μία ωραία εναλλακτική πρόταση προς την ανεξαρτησία.

Οι πάροχοι νιώθουν προδομένοι γιατί η νέα τιμολογιακή πολιτική είναι σαν να τους ωθεί στην έξοδο. Είναι τριπλός ο λόγος αλλαγής λογισμικού για τους παρόχους. Πρώτον, επιθυμούν να φύγουν από το cPanel για ευνόητους λόγους. Δεύτερον, επιθυμούν να φύγουν από την ομπρέλλα του Fund για να αποφύγουν παρόμοιες καταστάσεις. Τρίτον, επιθυμούν να πάψουν να εξαρτώνται σε τόσο σημαντικό βαθμό από μία εταιρεία. Πρέπει να βρεθεί εναλλακτική πρόταση για τις εταιρείες cPanel, Plesk, WHMCS και SolusVM. Οι τάσεις αυτές πιστεύουμε ότι θα πλήξουν καίρια την κερδοφορία αυτών των εταιρείων και θα γίνουν παράγοντας μεταβολών στον κλάδο.

Η ανεξαρτησία είναι πάντα και σε όλα θεμιτή. Το ερώτημα είναι με τι κόστος θα γίνει μια εταιρεία ανεξάρτητη σε επίπεδο λογισμικού. Μπορείς να φύγεις από τη cPanel. Η αύξηση τιμών της cPanel βοηθάει τις σκέψεις αυτές κάπως. Αλλά πού θα πας και πότε θα πας;

Η στάση της KONET μπροστά στην αύξηση τιμών της cPanel

Τι ισχύει για την ΚΟΝΕΤ

Ευτυχώς στην ΚΟΝΕΤ δεν στοιβάξαμε ποτέ 3000 λογαριασμούς σε ένα Server. Σίγουρα αυτή η πρακτική θα μείωνε σημαντικά τα κόστη και θα αύξανε τα περιθώρια κέρδους. Ωστόστο είναι μεγάλος ο κίνδυνος απώλειας των δεδομένων. Αν χαθούν τα δεδομένα για τον α,β,γ λόγο και δεν δουλέψουν τα backups για τον χ,ψ,ζ λόγο από ένα Server με τόσες πολλές ιστοσελίδες, θα καταστραφεί η φήμη και η αξιοπιστία της επιχείρησης. Μεγάλο το ρίσκο και κανένα ποσοστό κέρδους δε μπορεί να το καλύψει.

Φιλοξενούμε σημαντικά μικρότερο αριθμό λογαριασμών ανά Server. Όμως, δεν παύουμε να έχουμε και εμείς μία τεράστια ποσοστιαία αύξηση μηνιαίου κόστους. Εξαιτίας αυτού είμαστε δυστυχώς αναγκασμένοι να προχωρήσουμε σε αύξηση τιμών στα πακέτα Web Hosting μας.

Κάναμε έρευνα αγοράς εις βάθος για να βρούμε εναλλακτική. Για την ώρα δυστυχώς δεν υπάρχει επάξια εναλλακτική του cPanel. Το Plesk, το δεύτερο σε πωλήσεις, είναι στην καλύτερη περίπτωση 1 χρόνο πίσω από το cPanel σε αναβαθμίσεις και features. Σε ένα μέσο όρο είναι 2 χρόνια πίσω σε δυνατότητες… Δεν έχει ούτε το documentation, ούτε την υποστήριξη, ούτε το community που έχει το cPanel. Το Direct Admin είναι επίσης αντιπαραγωγική λύση. Είναι φθηνότερο αλλά θέλει τουλάχιστον 2 χρόνια development για να φτάσει το cPanel, κι αν το φτάσει. Τα άλλα λογισμικά είναι ακόμη πιο πίσω και με σοβαρά κενά ασφαλείας… Παρά τα αρκετά θετικά σημεία που εμφανίζουν, δε μπορούν να προσδώσουν τη σταθερότητα που απαιτούμαι.

Συνοψίζουμε. Η cPanel προχώρησε σε αύξηση τιμών στις χρεώσεις της. Αυτό μας αναγκάζει να αυξήσουμε και εμείς τις χρεώσεις μας. Δόξα τω Θεώ υπάρχουν πολλά Control Panels που ενδυναμώθηκαν από αυτές τις αλλαγές που προκάλεσε η cPanel. Αυτό θα τονώσει ευελπιστούμε τον ανταγωνισμό. Όμως κανένα δε μπορεί αυτή τη στιγμή να αποτελέσει αξιόπιστη εναλλακτική. Οπότε για την ώρα μένουμε στη cPanel και μακροχρόνια (σε 3+ χρόνια) κοιτάμε να βρούμε εναλλακτική.