Υπάρχει η λαϊκή ρήση “Ό,τι πληρώσεις, θα πάρεις”, η οποία ισχύει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Όχι παντού όμως. Ιδιαίτερα μέσω της χρήσης του διαδικτύου όπου δε μπορεί να δει κανείς από κοντά και να επεξεργαστεί το προϊόν ή την υπηρεσία που αγοράζει, δεν μπορεί να είναι βέβαιος ευθύς εξ αρχής για την ποιότητα που θα λάβει και αν θα λάβει εν τέλει το προϊόν.
Για το λόγο αυτό, οφείλει να ψάχνει, να ελέγχει και να διασταυρώνει το ποιόν και του καταστήματος αλλά και του αντικειμένου/υπηρεσίας που αγοράζει.
Προκειμένου λοιπόν να γίνουν γνωστοί στο ευρύτερο κοινό οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να εξασφαλίστεί ένας μεγάλος βαθμός σιγουριάς (ποτέ δυστυχώς δε μπορεί να είναι οι καταναλωτές 100% σίγουροι) σχετικά με τη σχέση αναφερόμενης ποιότητας-τιμής, παραθέτουμε παρακάτω ορισμένα βήματα που καλό θα ήταν να ακολουθήσετε πριν την αγορά της οποιαδήποτε υπηρεσίας ή προϊόντος.
Έρευνα αγοράς
Δημιουργείται η ανάγκη σε κάποιον να αγοράσει ένα συγκεκριμένο προϊόν για παράδειγμα. Τι κάνει; Αναζήτηση στο internet σχετικά αυτό. Σίγουρα θα υπάρχουν πολλοί προμηθευτές και με πολλές διαφορετικές τιμές.
Αφού βρει όλα τα εγχώρια σημεία πώλησης και καταγράψει τις τιμές, θα μπορούσε να αναζητήσει τις τιμές για το ίδιο προϊόν στο εξωτερικό (εφόσον είναι η φύση του προϊόντος τέτοια που δε θα επηρεάσει αρνητικά η εισαγωγή του). Δεν λέμε να το αγοράσει από το εξωτερικό, αλλά να δει τι τιμές υπάρχουν στο εξωτερικό.
Πέρα όμως από τις τιμές, σημαντικότερο είναι να καταγράψει τις διαφορετικές ποιότητες που υπάρχουν σε ίδια ή παρόμοια προϊόντα. Μπορεί ένα προϊόν να είναι λίγο ακριβότερο από ένα άλλο, αλλά να είναι πολύ ανώτερο σε ποιότητα. Αυτό θα το δείξει η έρευνα αγοράς.
Γιατί οι τιμές διαφέρουν;
Συχνά για την ίδια ακριβώς ποιότητα στο ίδιο προϊόν οι τιμές μπορεί να διαφέρουν. Καλείτε σε αυτή τη φάση ο καταναλωτής να εξακριβώσει γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά. Είναι επαρκώς δικαιολογημένη ή όχι;
Ίσως θα τον βοηθούσε εάν εδώ ο καταναλωτής δεν έλεγε “α, αφού αυτό το κατάστημα το έχει πιο φθηνά, θα το πάρω από εκεί για να γλιτώσω την διαφορά στην τιμή”. Δεν είναι όλα τα καταστήματα ίδια. Άλλο προσφέρει καλές presales, shipping και aftersales υπηρεσίες ενώ άλλο προσφέρει μέτριες.
Ίσως υπάρχει λόγος που διαφέρουν σε τιμές τα προϊόντα από κατάστημα σε κατάστημα και αυτό πρέπει εμείς να δούμε.
Περιήγηση στο κατάστημα
Βρέθηκε λοιπόν το προϊόν και μας άρεσε και σε τιμή και σε ποιότητα. Τώρα πρέπει ο καταναλωτής να δει αν το κατάστημα από όπου πάει να αγοράσει είναι πραγματικό και αξιόπιστο.
Μία περιήγηση στο κατάστημα ενδεχομένως θα βοηθήσει. Υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας με το κατάστημα; Τι γράφουν οι Όροι Χρήσης, οι Όροι Επιστροφής και Αποστολής του καταστήματος; Εάν μετά την ανάγνωσή τους, οι πληροφορίες που μας παρέχουν είναι ικανοποιητικές, προχωράμε παρακάτω.
Επικοινωνία πριν την αγορά
Στα φυσικά καταστήμα υπάρχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να δει και να δοκιμάσει το προϊόν που θέλει να αγοράσει. Μπορεί να δει και το κατάστημα το ίδιο πως είναι.
Στο διαδίκτυο αυτό δεν μπορεί να το κάνει. Για να παρακαμφθεί αυτός ο σκόπελος, μπορείτε να καλέσετε τηλεφωνικά το κατάστημα που σας άρεσε. Αφενός θα δείτε εάν πρόκειται για αληθινό κατάστημα και αφετέρου μπορεί να σας βοηθήσουν να κάνετε πιο εύκολη την αγορά σας.
Πληρωμή
Αφού αποφασίσατε τι θα αγοράσετε, από που και είδατε ότι το κατάστημα είναι μια χαρά, μπορείτε να προχωρήσετε στην πληρωμή.
Για να κάνετε όσο το δυνατόν πιο ασφαλή γίνεται την πληρωμή σε ένα κατάστημα, σιγουρευτείτε ότι:
- υπάρχει μέριμνα στους Όρους για την επιστροφή χρημάτων ή του προϊόντος,
- ότι το URL του καταστήματος ή της μεθόδου πληρωμής είναι το σωστό.
Αυτά τα δύο αρκούν για μία ασφαλή συναλλαγή.
Εν κατακλείδι
Προσπαθήστε να κάνετε όσο το δυνατόν πιο ασφαλείς αγορές γίνεται στο διαδίκτυο, στηρίξτε γενικότερα τα Ελληνικά προϊόντα και τις Ελληνικές επιχειρήσεις που δίνουν δουλειά σε συντοπίτες μας και δώστε ευκαιρίες στις μικρές και νέες επιχειρήσεις και καταστήματα.
Καλές και ασφαλείς αγορές!